Publisert den

Høsttur til Rauland 09 – 13. september 2024

I år gikk vår 5 dagers årlige høsttur til Rauland. I fint høstvær mandag 9. september tok 40 glade og forventningsfulle pensjonister plass i bussen til Buss og Reiseservice med avgang fra Esso, Solheim kl. 9.00 og turen gikk til Rauland Høyfjellshotell.

Første stopp var Langebru Gjestegård til en frivillige kaffe rast på 3 kvarter. Turen gikk videre til Kongsberg, Meheia og videre via Notodden i regnvær og tåke og til tider ganske kraftig regn og mye vann på veien, men Bjørn vår dyktig sjåfør takla det og vi ankom vårt hotell ca kl 13.30.

Her ble vi ønsket velkommen av et hyggelig personale og en god lunsj, som smakte godt etter en lang kjøretur. Etter lunsj var det innsjekk av rom og kl 18.30 møttes vi i resepsjon hvor vi fikk informasjon om stedet. Hotellet ligger fint til med fin utsikt til Raulandsfjell og Hardangervidda, fine oppmerka turstier hvor vi kunne velge mellom korte og lange turer. Hotellet har innendørs svømmebasseng og trimrom.

På tirsdag etter en god frokost var det tid for våre planlagte leker. I et fint høstvær og strålende sol møttes vi på plassen utenfor hotellet til “Pil kasting og ringspill. I tillegg fikk vi utlevert en Quiz oppgave”

Det ble en fin utedag i et nydelig høstvær. Vi starta å spille ca. kl 11.00 og var ferdig i god tid før lunsj. Etter en god lunsj var resten dagen fri til egen disposisjon.

Dag 3: På onsdag etter en god frokost tar vi plass i bussen og drar på dagstur til Telemarkstunet “Uppigard Natadalen” som ligger i Flatdal. Gården lå høyt oppe i dalen og veien opp dit var smal og svingete, men med en dyktig sjåfør bak rattet, kunne vi nyte den flotte utsikten over dalen og fjellet Skrova.

I bussen ble vi ønsket velkommen til “Uppigard Natadal” av Tone som viste oss veien opp til festsalen som før var “Låven” et Tømmerhus fra 1740 tallet som nå er omgjort til festsal.

Telemarkstunet Uppigard ligger vakkert til og er trolig fra år 1000. Uppigard har vert i familien siden Dag og Mette kjøpte bruket tidlig på 70 tallet. I dag har datteren Tone og Kjetil tatt over.

Det startet med at Dag holdt et muntert kåseri (kultur-stand-up) om tradisjon, overtru og om livet på gården før og nå. Etter kåseriet tok Dag oss med på omvising.

Etter omvisningen fikk vi servert lokal mat en 2 retters lunsj og kaffe. Hjemmelagd fårepølse med kålrot mos og poteter og til dessert fik vi tilslørte bondepiker epledessert og kaffe. På garden blir det også brygga mange sorter ølslag “Uppigard Brygg” og “Pærecider”

Etter en utrolig fin og hyggelig dag på Uppigard var det tid for å takke for oss og sette kursen tilbake til hotellet. Vi var tilbake i god tid før middagen.

Hotellet har en stor og fin spisesal og nydelig mat hvor de serverte buffe, vi kunne velge mellon fisk eller kjøtt og kald mat.

På torsdag hadde vi hele dagen fri til egen disposisjon. Mange valgte å gå en tur i det fine høstværet. Det var mange fine merka turstier, korte eller lange turer vi kunne velge, noen av oss valgte å kose seg inne. Det ble en fin dag i et nydelig høstvær.

Før middagen møttes vi i resepsjon til fotografering “Gruppebilde”  som sendes inn til Bladet Pensjonisten. Følg med når dere får bladet, her kan dere se bilde å lese om vår 5 dagers høsttur til Rauland.

Etter middagen møttes vi i en av salongene til premieutdeling fra pil kasting, ringspill og quiz oppgaven. Hotellet hadde flere fine og koselige salonger og denne kvelden var det også dans til levende musikk nede i baren.

På fredag etter en god lunsj var det tid for å takke for oss og ta farvel med Rauland for denne gang. Turen gikk over fjellet ned til Rukan. Et fint fjellparti med utsikt mot Hardangervidda.

Fra Rukan tok vi fjellveien forbi Gaustatoppen over til Tuddal et utrolig flott fjellparti. Gaustatoppen reines som et av våre vakreste fjell. 1260 moh.

Turen gikk videre forbi Hedalen via Notodden til  Langebru Gjestegård Hokksund, der ble det en frivillige kafferast på 3 kvarter. Etter en god kopp kaffe og en strekk på beina tok vi fatt på siste etappe. Vi var tilbake til utgangspunktet Esso, Solheim ca. kl 14.30.

En stor takk til Buss og Reiseservice og vår dyktige sjåfør Bjørn for et fint opplegg og en hyggelig uke i fjellheimen.